Nyhedsbrev

Få en gratis kalender - Julemærkehjemmene

Få spændende historier og information fra Julemærkehjemmene direkte i din mailboks.

Nej takJa tak

Nytryk Støttevarer Krea / DIY Julemærket 2023 Kogebøger  Gavebevis e-Julemærket
Historien Julemærket Bestyrelse Regnskaber Ambassadører Protektor Mærkesager
Giv en donation 1000 meter for 1000 børnBliv erhvervssponsor Bliv erhvervspartner Bliv strategisk partner
Mød børneneOpskrifter Se videoer Få vores nyhedsbrev
Pædagogisk tilgang Dagligdagen Samarbejde om barnet Børnenes udvikling
Kontakt Julemærkefonden Kontakt Julemærkehjemmene Find medarbejder Ledige stillinger Er du blevet ringet op? Presse
Ansøg om ophold Om hjemmene Børnenes udfordringer Informationsmøder
Støt nu

Fokus på ensomhed, mobning og trivsel

Bidrager sociale medier til at skabe ensomhed hos børn?

På Julemærkehjemmene har vi fokus på, hvordan børnene bruger sociale medier. Vi vil undgå, at de sociale medier påvirker børnenes selvværd negativ eller får børnene til at føle sig ensomme.


På Julemærkehjemmene har vi stort fokus på børnenes brug af sociale medier, og hvordan det påvirker dem.

Det er tydeligt for os, at de sociale medier kan bidrage til, at børn kan føle sig ensomme. Ligesom det kan føre til dårlig selvtillid eller mobning.

Nogle forældre stiller også spørgsmål om, hvorvidt måden børn bruger sociale medier på, afskærmer dem fra fysisk tilstedeværelse, når de altid kan søge tilflugt på eksempelvis telefonen eller tabletten.

På Julemærkehjemmene begrænser vi børnenes tid foran skærmen og dermed også sociale medier. Vi benytter os af begrebet ”skærmtid”, som helt konkret betyder, at børnene kun må bruge deres telefon, tablet eller computer 30 minutter om dagen.

Både børn, forældre og pædagoger oplever en positiv udvikling, når børnene begrænser deres adgang til sociale medier. De bliver ikke mindet om alt det, de går glip af, og de lærer at være mere til stede, der hvor de befinder sig.

Læs mere om digital dannelse hos børn

De mest populære sociale medier blandt børnene

  • Facebook
  • Snapchat
  • Instagram
  • TikTok
  • Reddit

Er sociale medier en direkte årsag til ensomhed?

De sociale medier er sjældent den direkte årsag til, at børn føler sig ensomme. Man kan dog argumentere for, at sociale medier forstærker følelsen af ensomhed. For børnene kan opleve, at ensomheden fylder mere, når de konstant bliver mindet om, at de ikke er en del af forskellige fællesskaber.

Børnene fortæller, at de har set andre børn have det sjovt sammen på forskellige medier, hvor de ikke selv er blevet inddraget eller inviteret med. Det giver dem en følelse af ikke at være inkluderet i fællesskabet.

Hvordan ved jeg, om mit barn føler sig ensomt?

Ensomhed er ofte forbundet med skam. Derfor kan det være svært for mange børn at tale om det. De vil måske hellere fremstå selvstændige og undgå at være til besvær. Derfor kan de vælge at holde følelsen af ensomhed for sig selv.

Det bedste, man som forældre kan gøre, er at tale med sit barn og lytte til de oplevelser, de har med sociale medier. Det er vigtigt at have en overfladisk forståelse for, hvilke medier børnene bruger, og hvordan de bruger dem. At vide, hvem de er i dialog med, hvilke emner de taler om og hvordan.

Sociale medier og mobning

Børn kan også opleve at mobningen bevæger sig fra den fysiske verden ind på de digitale platforme – fx spil eller sociale medier. Når mobningen bliver digital, kan de sociale medier bidrage til en endnu større følelse af ensomhed hos det udsatte barn.

Børnene på Julemærkehjemmene har beskrevet nogle konkrete oplevelser med mobning på sociale medier. Det indebærer at skrive grimme ting om og til hinanden, at holde hinanden udenfor f.eks. via gruppebeskeder eller at tage grimme eller grænseoverskridende billeder af offeret og dele dem med andre.

Du kan læse mere om digital mobning.

Gode råd til at begrænse børns skærmtid

Under opholdet på Julemærkehjemmet giver vi råd og vejledning til, hvordan man som forældre kan håndtere, hvis ens barn bliver påvirket negativt af sociale medier.

Derudover er det en fordel at lære sit barn, hvordan man opfører sig på sociale medier, og hvordan man selv kan være med til at begrænse sin brug af sociale medier. Nogle gange kan det være nødvendigt som forældre at hjælpe børn med at sætte grænser – særligt når det kommer til sociale medier.

Læs mere om digital trivsel 

Eksempler på grænser:

  • Hvor lang tid ad gangen må barnet bruge på sociale medier
  • Hvornår på dagen må de være aktive på de sociale medier
  • I hvilke situationer de må bruges, og i hvilke de ikke må (f.eks. under måltider)

Sådan håndterer vi sociale medier og ensomhed

På Julemærkehjemmene er vi yderst opmærksomme på, hvordan børnene bedst muligt kan skabe gode rammer for dem selv og deres aktiviteter på sociale medier. For os handler det om at give børnene de rigtige værktøjer til at erkende deres behov samtidig med, at vi lærer dem at sætte grænser.

Det er vigtigt, at børnene lærer at turde gå glip af ting og ikke konstant have en følelse af at skulle være inddraget. De mange muligheder på sociale medier og de mange typer af medier, giver let børn en følelse af, at de skal være med til det hele.

Som tidligere nævnt arbejder vi med ”skærmtid”, når børnene bor hos os. De fleste børn oplever, at denne tilvænning er hård. De er vant til at være tilgængelige og til konstant at være underholdt af deres skærme. Derfor oplever børnene i starten, at de uden sociale medier keder sig, at de går glip af noget, og det kan være svært at finde på noget at lave.

Vil du vide mere?

Bliv klogere på digital mobning.

Hvad er mobning?

Mit barn har ingen venner

Resultater efter ophold på Julemærkehjem:

  • Har oplevet mobning:
    Før ophold 69% → 14% et år efter ophold
  • Ser sit eget liv som over middel:
    Før ophold 29% → 66% et år efter ophold
  • Har god tro på sig selv:
    Før ophold 36% → 71% et år efter ophold
Persondatapolitik og cookies

© 2024 JULEMÆRKEFONDEN — Designed by DAN®