Fokus på mobning, trivsel og ensomhed
Mobning blandt børn er ikke længere begrænset til det fysiske rum – det foregår også digitalt. Her er tonen grovere, og børn er nu disponeret for mobning på fuld tid.
Digital mobning er et begreb, der indikerer, at mobning ikke længere kun finder sted i fysiske og sociale sammenhænge. Mobningen er blevet digital og foregår nu på telefonen, computeren, iPad’en eller lignende. Den digitale mobning finder sted på flere platforme, både via sms, i online spil og forskellige online-fora.
Mobning kan stå på døgnet rundt, da det ikke længere er begrænset til skolen, sportsklubben, daginstitutionen eller lignende steder. Digital mobning bliver derfor mere og mere et supplement til mobningen med fysisk tilstedeværelse – både som en del af og efter. Det er tydeligt blandt børnene på Julemærkehjemmene, at mobningen har sneget sig ind i deres trygge zoner, nu hvor den også foregår online. Børnene beskriver, hvordan det ikke længere er muligt for dem at komme hjem i ”helle”, fordi de er konktaktbare 24 timer i døgnet på et hav af enheder og platforme.
Udover at mobning har flyttet sig fra primært at finde sted i sociale sammenhænge til også at være på digitale platforme, er digital mobning ofte også af en anden og grovere karakter.
Der findes forskellige typer af online-platforme, og særligt de sociale medier er kendt for en hård tone. Børnene på Julemærkehjemmene har beskrevet utallige oplevelser i form af digital mobning, og her fremhæver de ofte de sociale medier.
Det er svært for børn at trække stikket og udelukke sig selv fra de populære online platforme. De kan let føle sig udenfor, hvis de ikke er aktive på sociale medier. Derudover kan de føle, at de går glip af en masse og ikke kan følge med i, hvad de andre børn taler om og laver.
Disse platforme giver gode muligheder for at skabe fællesskaber, men desværre lige så meget mulighed for at føle sig udenfor.
Børnene på Julemærkehjemmene oplever, at mange føler, at de kan tillade sig mere, når de sidder bag en skærm. Tonen bliver markant grovere, og ting, man aldrig ville sige eller gøre i den virkelige verden, bliver pludselig socialt accepteret.
Sproget i den digitale verden er ofte meget grovere end, hvis man taler ansigt til ansigt. Et stort antal af Julemærkehjemmenes børn har oplevet skældsord og trusler af meget grov karakter. Flere af børnene har endda prøvet at modtage beskeder som ”Vi hader dig” eller ”Hvorfor tager du ikke bare dit eget liv?”
Digital mobning er yderst alvorligt og kan have konsekvenser for de børn, der er udsat for det. Grov digital mobning skal forebygges og håndteres korrekt, så børn trives i sociale sammenhænge og fællesskaber – både online og offline.
Nogle af de mest gængse sociale medier blandt børn og unge er følgende:
Snapchat
TikTok
Jodel
YouTube
Nogle af børnene på Julemærkehjemmene har beskrevet konkrete oplevelser med internet mobning på følgende måde:
Digital mobning er ofte tæt forbundet med den klassiske type mobning, som finder sted i sociale sammenhænge. Med andre ord tager den digitale mobning ofte afsæt i mobning, der er opstået i den fysiske virkelighed. Det kan være i klasseværelset, på fodboldholdet eller i fritidsklubben.
Mobningen bliver flyttet over på digitale medier, når børnene ikke længere befinder sig fysisk sammen. Derfor vil mobbeofre tit opleve, at når de kommer hjem, har mobberen stadig mulighed for at kommunikere til mobbeofret inden for husets fire vægge.
Der er dog undtagelser, hvor digital mobning opstår udelukkende digitalt, og uden nogen form for anden relation mellem mobber og offer. Her er der ofte tale om samme målgruppe, nemlig sårbare mennesker med lavt selvværd, der finder tryghed og styrke i at lade frustrationer gå ud over fremmede.
En tredje form for digital mobning er, hvor mobbere eller mobbeofre udgiver sig for at være en anden. Det kan være for at gøre nar af andre eller at tage en andens identitet og hævne sig på vedkommende.
De børn, der mobber i den virkelige verden, er ofte også dem, der mobber online. Dog bliver børn ofte mere modige, når de sidder bag en skærm. Derfor kan det også være børn, der normalt ikke ville turde mobbe, som går til tasterne i stedet.
Mobbere og mobbeofre er tit tættere beslægtet, end man måske ville antage. Børn, der påtager sig rollen som mobbere, har ofte samme udfordringer som mobbeofrene. Det handler om lavt selvværd og dårlig selvtillid – som kan relateres både til faglig- og sociale egenskaber. Når børn oplever udfordringer, der sætter deres selvværd over styr, påtager de sig ofte en rolle og bliver derfor enten mobbere eller mobbeofre.
Dem, der mobber online, er ofte de samme, der mobber offline. Samtidig med at mobbeofre nogle gange kan påtage sig en anden rolle, fordi de sidder beskyttet bag en skærm. Det kan være lettere at forsvare sig, når man sidder i trygge omgivelser med tid til at tænke.
Der findes flere forskellige måder, hvorpå man kan blive mobbet. Blandt andet kan man skelne mellem direkte og indirekte mobning.
Når man bliver mobbet direkte, er handlingerne synlige. Det kan for eksempel indebære fysisk kontakt, tilråb, truende og hånende kommentarer og nedværdigende mimik. Bliver man mobbet indirekte, kan handlingerne umiddelbart ikke ses. Det indebærer blandt andet bagtalelse, rygtedannelse og isolation. I mange mobbe-situationer er der tale om både direkte og indirekte former for mobning.
Online mobning giver børn følelsen af, at de ikke er gode nok. De føler sig alene og ydmyget, samtidig med at de bliver disponeret for hele verden. Konsekvenserne ved digital mobning læner sig meget op ad konsekvenserne ved mobning.
På Julemærkehjemmene er der fokus på at give børnene nogle gode værktøjer til at håndtere den digitale mobning. Derudover har alle hjemmene deres egne regler for, hvornår og hvordan børnene må benytte sig af de online medier.
Det er vigtigt, at voksne træder i karakter, uanset om man er forælder, lærer eller pædagog. Det kan være svært for børn at sætte grænser for sig selv og andre, når det kommer til online færden. Oftest er grænserne rykket, fordi de trygge rammer skaber en anden forudsætning for, hvad mennesker føler, de kan tillade sig.
Derfor er det vigtigt som voksen at kunne hjælpe og guide børn til at forstå vigtigheden af den gode tone, og hvordan man gebærder sig online.
På Julemærkehjemmene er vi yderst opmærksomme på, hvordan børnene bedst muligt kan skabe gode rammer for dem selv i forhold til digital mobning. For os handler det om at give dem de rigtige værktøjer til at håndtere mobning, samtidig med at vi lærer dem at begrænse, hvor disponeret de er for den type mobning.
Når børnene bor på Julemærkehjemmene, arbejder vi med ”skærmtid”. Det betyder, at børnene kun må bruge deres telefon, tablet eller computer i 30 minutter om dagen.
De fleste børn oplever, at denne tilvænning er hård. De er vant til at være tilgængelige og til konstant at være underholdt af deres skærme.
På Julemærkehjemmene giver vi råd og vejledning til, hvordan man som forældre kan håndtere, hvis ens barn er udsat for digital mobning. Nogle af de råd vi giver forældre er: