PERSONDATAPOLITIK FOR JULEMÆRKEFONDEN OG JULEMÆRKEHJEMMENE
- Persondatapolitik
- Generelt
- Dataansvarlig
- Hvilke personoplysninger indsamler vi fra dig?
- Hvorfor behandler vi dine personoplysninger?
- Deling af dine personoplysninger
- Deling af oplysninger med modtagere uden for EU/EØS
- Beskyttelse af personoplysninger
- Dine rettigheder
- Website og cookies
- Sidst opdateret
- Copyright
- Cookie information
Persondatapolitik for Julemærkefonden og Julemærkehjemmene
I vores persondatapolitik for Julemærkefonden finder du hjælp til at forstå, hvilke data vi indsamler, hvorfor vi indsamler dem, og hvad vi som dataansvarlig organisation bruger dem til.
1. Generelt
- Denne persondatapolitik er gældende for samtlige personlige oplysninger, du giver os og/eller som vi indsamler om dig, når du er bidragsyder, kunde hos Julemærkefonden, ansøger om ophold på et Julemærkehjem eller når du besøger vores website www.julemaerket.dk.
2. Dataansvarlig
- Den dataansvarlige organisation for behandling af dine personoplysninger er:
Julemærkefonden
Frederiksborgvej 100
DK-4000 Roskilde
CVR-nr. 38883410
- Når vi behandler personlige oplysninger, overholder vi EU’s databeskyttelsesforordning (GDPR) samt de danske persondataretlige regler, som måtte være gældende efter 25. maj 2018.
- Har du spørgsmål til vores persondatapolitik, eller måden vi behandler dine personlige oplysninger, som er registreret hos Julemærkefonden, kan du rette henvendelse til Julemærkefonden på info@julemaerket.dk eller telefon 33 13 37 45.
- Ønsker du indsigt i dine personlige oplysninger, eller mener du, at der er registreret forkerte data, eller har du andre indsigelser, kan du ligeledes rette henvendelse til Julemærkefonden. Du har mulighed for at få indsigt i, hvilke informationer der er registreret om dig, og du kan gøre indsigelse mod en registrering i henhold til reglerne i persondataloven.
3. Hvilke personoplysninger indsamler vi fra dig?
- Er du bidragsyder eller kunde, indsamler vi følgende almindelige personoplysninger om dig:
- navn, adresse, postnummer, by, land, mobilnummer og e-mailadresse, beløb, cpr-nummer (ved oprettelse af BS-aftale hos Nets eller indberetning af støttebeløb til SKAT), registrerings- og kontonummer, cvr-nummer, kommentarer, betalingstype, produkt.
- Søger du om ophold for dit barn, indsamler vi følgende almindelige og følsomme personoplysninger om dig:
- navn, adresse, postnummer, by, land, mobilnummer og e-mailadresse, cpr-nummer, sundhedsoplysninger, lægeoplysninger, PPR-vurderinger, psykologudtalelser, oplysninger fra hospital, skole, sundhedsplejerske, kommune og familieaflastningssteder samt forældres navne, adresse/adresser, postnummer/postnumre, by/byer, mobilnumre, e-mailadresser og information om forældremyndighed.
- Er du besøgende på websitet, indsamler vi oplysninger om dig igennem cookies (se punkt 9).
- Har du tilkendegivet interesse for Julemærkefonden, indsamler vi følgende almindelige personoplysninger om dig:
- navn, adresse, e-mailadresse, telefonnummer, IP-adresse, eventuelt svar fra konkurrence.
- Personoplysninger overdrages aldrig til tredjepart, med mindre du selv udtrykkeligt giver tilsagn hertil.
4. Hvorfor behandler vi dine personoplysninger?
Personlige oplysninger skal forstås som defineret i persondatalovgivningen. Vi behandler kun personlige oplysninger i det omfang, det er nødvendigt, for eksempel når man bliver oprettet som bidragsyder, kunde eller ansøger om ophold til sit barn. Behandling af personlige oplysninger kan være nødvendig for, at vi kan opfylde vores forpligtelser i henhold til aftaler og tilknyttede ydelser. Det kan også være for at leve op til de forpligtelser, vi har som dansk virksomhed, hvor vi er omfattet af dansk lovgivning.
4.1. Administration af dine bidrag
Formålene med behandlingen af dine personoplysninger er følgende:
- Give dig kundeservice, support, svare på spørgsmål og efterkomme dine anmodninger.
- Håndtere administration af donorforholdet til dig.
- Indberette til SKAT (særlig kategori).
- Kontakte dig via sms, telefon, brev, e-mail eller sociale medier med oplysning om vores arbejde og opfordring til støtte eller køb af produkter i vores netbutik, sende spørgeskemaundersøgelser.
Du kan til enhver tid afmelde dig denne kommunikation.
- Når Julemærkefonden modtager gaver i anledning af fødselsdage, jubilæer, begravelse, bisættelse mv. og afsender har angivet anledningen, kan Julemærkefonden på forespørgsel fra den begunstigede få oplyst, hvem vi har modtaget beløb fra, men ikke beløbets størrelse.
Vores legitime interesser er at:
- Administrere dine donationer og indberette dem til SKAT.
- Markedsføre vores produkter og støttemuligheder.
Hvor længe gemmer vi dine data?
- I henhold til regnskabsloven er vi forpligtet til at opbevare dine data i løbende år plus fem år. Herefter slettes de.
- Du vil maksimalt kunne opleve at blive telefonisk kontaktet i op til to år efter sidste donation.
4.2. Administration af fast aftale med os (JulemærkeVen)
Formålene med behandlingen af dine personoplysninger er følgende:
- Opkræve det aftalte beløb.
- Give dig kundeservice, support, svare på spørgsmål og efterkomme dine anmodninger.
- Håndtere administration af donorforholdet til dig.
- Indberette til SKAT (særlig kategori).
- Kontakte dig via sms, telefon, brev, e-mail eller sociale medier med oplysning om vores arbejde og opfordring til støtte eller køb af produkter i vores netbutik, sende spørgeskemaundersøgelser.
Du kan til enhver tid afmelde dig denne kommunikation.
Vores legitime interesser er at:
- Administrere din aftale om fast støtte og indberette dem til SKAT.
- Markedsføre vores produkter og støttemuligheder.
Hvor længe gemmer vi dine data?
- I forhold til regnskabsloven er vi forpligtet til at opbevare dine data i løbende år plus fem år. Herefter slettes de.
- Du vil maksimalt kunne opleve at blive kontaktet i op til to år efter sidste donation.
- Din aftale hos Nets vil blive gemt i 15 måneder efter ophørt aftale.
4.3. Administration af forpligtelseserklæring
Formålene med behandlingen af dine personoplysninger er følgende:
- Opkræve det aftalte beløb.
- Give dig kundeservice, support, svare på spørgsmål og efterkomme dine anmodninger.
- Håndtere administration af donorforholdet til dig.
- Indberette til SKAT (særlig kategori).
- Kontakte dig via sms, telefon, brev, e-mail eller sociale medier med oplysning om vores arbejde og opfordring til støtte eller køb af produkter i vores netbutik. Sende spørgeskemaundersøgelser.
Du kan til enhver tid afmelde dig denne kommunikation.
Vores legitime interesser er at:
- Administrere din forpligtelseserklæring og indberette til SKAT.
- Markedsføre vores produkter og støttemuligheder.
Hvor længe gemmer vi dine data?
- I henhold til regnskabsloven er vi forpligtet til at opbevare dine data i løbende år plus fem år. Da en forpligtelse løber i minimum 10 år, kan vi gemme dine data i hele den periode din forpligtelse gælder og derudover i løbende år plus fem år. Du vil maksimalt kunne opleve at blive kontaktet i op til to år efter sidste donation.
- Din aftale hos Nets vil blive gemt i 15 måneder efter ophørt aftale.
4.4. Administration af kundeforhold
Formålene med behandlingen af dine personoplysninger er følgende:
- Fremsende ordrebekræftelse.
- Identificere dig som kunde.
- Give dig kundeservice, support, svare på spørgsmål og efterkomme dine anmodninger.
- Udføre dine ordrer og levere vores services og ydelser.
- Håndtere administration af kundeforholdet til dig.
- Kontakte dig via sms, telefon, brev, e-mail eller sociale medier med oplysning om vores arbejde og opfordring til støtte eller køb af produkter i vores netbutik, sende spørgeskemaundersøgelser.
Du kan til enhver tid afmelde dig denne kommunikation.
Vores legitime interesser er at:
- Administrere dit køb hos os.
- Markedsføre vores produkter og støttemuligheder.
Hvor længe gemmer vi dine data?
- I henhold til regnskabsloven er vi forpligtet til at opbevare dine data i løbende år plus fem år. Herefter slettes de.
- Du vil maksimalt kunne opleve at blive telefonisk kontaktet i op til to år efter sidste køb.
4.5. Har du tilmeldt dig vores nyhedsbrev?
Formålene med behandlingen af dine personoplysninger er følgende:
- Kunne sende vores nyhedsbrev til dig elektronisk med oplysning om vores arbejde, opfordring til støtte, køb af produkter i vores netbutik eller deltage i spørgeskemaundersøgelser. Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet.
- Vi beder desuden om dit telefonnummer. Det gør vi for at kunne kontakte dig, hvis vi kan se, mailen ikke kommer frem til dig, og for at kunne sende SMS.
Vores legitime interesser er at:
- Administrere din tilmelding til nyhedsbrevet.
- Markedsføre vores produkter og støttemuligheder.
Hvor længe gemmer vi dine data:
- Dine data gemmes indtil, du selv afmelder dig.
4.6. Deltager du i en konkurrence, underskriftindsamling, quiz, spil eller bestiller opskrifthæfter?
Formålene med behandlingen af dine personoplysninger. Vi behandler data for at:
-
Kunne kontakte dig via sms, telefon, brev, e-mail eller sociale medier med oplysning om vores arbejde og opfordring til at støtte, købe produkter i vores netbutik, deltage i spørgeskemaundersøgelser samt underskriftindsamlinger
Du kan til enhver tid afmelde dig denne kommunikation.
Vores legitime interesser er at:
- Administrere din deltagelse eller bestilling hos os.
- Markedsføre vores produkter og støttemuligheder.
Hvor længe gemmer vi dine data:
Du vil maksimalt kunne opleve at blive telefonisk kontaktet i op til to år efter sidste interaktion.
4.7. Har du tegnet testamente til fordel for Julemærkefonden?
Formålene med behandlingen af dine personoplysninger er følgende:
- Opbevare testamentet, faktura til advokat og evt. anden korrespondance
- Kunne kontakte dig via telefon, e-mail og brev med oplysning om vores arbejde, og opfordring til at støtte, købe produkter i vores netbutik samt invitere til særlige arrangementer.
Du kan til enhver tid afmelde dig denne kommunikation.
Vores legitime interesser er at:
- Markedsføre vores produkter og støttemuligheder.
Hvor længe gemmer vi dine data:
- Vi gemmer dit testamente i løbende år + fem år efter arvesagen er afsluttet.
4.8. Administration i forhold til ansøgning om ophold på Julemærkehjem
Formålene med behandlingen af dine personoplysninger. Vi behandler data for at:
- Vurdere ansøgningen
- Håndtere administration af dit barns ophold
- Kontakte kommune, skole, læge mv
- Kontakte dig via sms, telefon, brev, e-mail eller sociale medier med oplysning om vores arbejde og opfordring til at støtte, købe produkter i vores netbutik eller deltage i spørgeskemaundersøgelser.
Du kan til enhver tid afmelde dig denne kommunikation.
Vores legitime interesser er at:
- Behandle dine data, når du har givet samtykke til det.
- Markedsføre vores produkter og støttemuligheder.
Hvor længe gemmer vi dine data?
- Vi sletter dine og dit barns data, efter fem år fra endt ophold.
4.9. Resultatdokumentation
Julemærkefonden dokumenterer resultaterne af børns ophold på Julemærkehjem. Det gør vi med henblik på løbende at udvikle kvaliteten i vores hjælpearbejde. Dataene bruges udelukkende i anonymiseret form, og det vil derfor ikke være muligt at identificere det enkelte barn.
5. Deling af dine personoplysninger
Vi deler kun dine personoplysninger med de leverandører og samarbejdspartnere, som er nødvendige for at bistå os med udførelsen af din ordre, eller som bistår os med vores it-drift, hosting, sms-gateway mv. Det betyder, at vi eksempelvis kan dele dine oplysninger med vores serviceleverandører, vores tekniske support og vores bank.
Vi deler dine oplysninger i det omfang, vi er forpligtet til, f.eks. som følge af krav om indrapportering til offentlige myndigheder som SKAT.
I forbindelse med ansøgning om ophold på vores Julemærkehjem udveksler vi data med dit barns skole, læge og de forældremyndige parter samt kommuner med samtykke fra forældre.
6. Deling af oplysninger med modtagere uden for EU/EØS
- Som dataansvarlig deler vi ikke personlige oplysninger med modtager uden for EU/EØS.
7. Beskyttelse af personoplysninger
- Ifølge persondataloven skal dine personlige oplysninger opbevares sikkert og fortroligt. Vi gemmer dine personlige oplysninger på computere med begrænset adgang, som er placeret i kontrollerede faciliteter, og vores sikkerhedsforanstaltninger kontrolleres løbende for at afgøre, om vores brugeroplysninger håndteres forsvarligt og under stadig hensyntagen til dine rettigheder som bruger. Vi kan dog ikke garantere 100 procent sikkerhed ved dataoverførsler via internettet. Det betyder, at der kan være en (begrænset) risiko for, at andre uberettiget tiltvinger sig adgang til oplysninger, når data sendes og opbevares elektronisk. Du afgiver således dine personlige oplysninger på eget ansvar.
- Personoplysninger slettes eller anonymiseres løbende efterhånden som det formål, de blev indsamlet til, afsluttes.
- Den hurtige udvikling af internettet betyder, at ændringer i vores behandling af personoplysninger kan blive nødvendige. Vi forbeholder os derfor ret til at opdatere og ændre nærværende retningslinjer for behandling af personoplysninger. Gør vi det, retter vi selvfølgelig datoen under pkt. 10. ’sidst opdateret’ nederst på siden. I tilfælde af væsentlige ændringer giver vi dig besked i form af en synlig meddelelse på vores website.
- I det omfang, der behandles personoplysninger om dig, har du ifølge persondataloven ret til at få oplyst, hvilke personoplysninger der kan henføres til dig. Såfremt det viser sig, at de oplysninger eller data der behandles om dig er urigtige eller vildledende, har du ret til at kræve disse berigtiget, slettet eller blokeret. Du kan til enhver tid gøre indsigelse mod, at oplysninger om dig gøres til genstand for behandling. Du kan også til enhver tid tilbagekalde dit samtykke. Du har samtidig mulighed for at klage over behandlingen af oplysninger og data vedrørende dig. Klage indgives til Datatilsynet, jf. persondatalovens § 58, stk. 1.
8. Dine rettigheder
- Din ret til at få indsigt i data:
- Du kan bede om at få indsigt i de personoplysninger, vi behandler om dig. Hvis du vil have indsigt i de personoplysninger, vi behandler om dig skal du sende en mail til info@julemaerket.dk.
- Din ret til at få rettet data:
- Vi vil gerne sikre os, at vores data om dig er korrekte. Derfor har du ret til at supplere med manglende og relevante data. Mener du, at vores data om dig er ikke er korrekte, kan du også bede om at få dem rettet. Hvis du ønsker at få rettet data, skal du skrive til info@julemaerket.dk.
- Din ret til at få slettet data:
- Som kunde, bidragyder og/eller ansøger kan du bede om at få data slettet, hvis en af disse betingelser er opfyldt:
- Hvis data ikke længere er nødvendige til de formål, de blev indsamlet og brugt til.
- Hvis brugen af data kun sker på baggrund af dit samtykke, og du tilbagekalder dette.
- Hvis du modsætter dig brugen af data, og vi ikke har legitime grunde, der vejer tungere end dine.
- Hvis vi ikke behandler data i overensstemmelse med reglerne.
- Hvis vi skal slette data for at overholde vores juridisk forpligtelser.
- Hvis du ønsker at få slettet dine data, skal du skrive til info@julemaerket.dk.
- Din ret til at gøre indsigelse:
- Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine data. I et sådant tilfælde skal du beskrive præcis, hvilken behandling af data du gør indsigelse mod. Hvis vi vurderer, at vi alligevel vil fortsætte med at behandle de berørte data, skal vi påvise, at der er interesser, der vejer tungere end dine ønsker. Hvis du ønsker af gøre indsigelse mod vores behandling, skal du skrive til info@julemaerket.dk.
- Din ret til at begrænse behandlingen af data:
- Du har ret til at bede om, at vi midlertidigt begrænser behandlingen af dine data. Vi kan begrænse behandlingen af din data i disse situationer, hvis:
- du mener, at dine data er forkerte, kan du bede om, at vi begrænser behandlingen af dem, mens undersøgelsen er i gang hos os.
- du har brug for dine data til at bestemme, håndhæve eller forsvare juridiske krav, selvom vi ikke længere behøver dine data.
- vi begrænser behandlingen af dine data midlertidigt, informerer vi dem, vi har videregivet data til, om, at brugen er midlertidigt begrænset. Dog kun, hvis det er praktisk muligt og ikke kræver en alt for omfattende indsats.
- Hvis du ønsker at begrænse behandlingen af dine data, skal du skrive til info@julemaerket.dk.
- Dine muligheder for at klage:
- Hvis du mener, at vi behandler dine data i strid med reglerne, skal du kontakte os hurtigst muligt. Du kan kontakte os her: info@julemaerket.dk.
- Er du utilfreds med vores behandling af dine personoplysninger, og ønsker du at klage til en offentlig myndighed, kan du klage til Datatilsynet via datatilsynet.dk.
9. Website og cookies
Hvad er en cookie?
- Når du besøger vores website, lagres der cookies på din computer. En cookie er en lille tekstfil, der gemmes i din browser for at kunne genkende din computer ved tilbagevendende besøg. Der er ingen personlige oplysninger gemt i vores cookies, og de kan ikke indeholde virus. Stort set alle websites anvender cookies. Den/de ligger på din computer som en hjælp til, at du nemt kan finde de websites igen, du tidligere har besøgt. Oftest hjælper den med at analysere, hvordan websitet benyttes, for at brugeroplevelsen kan blive forbedret. I flere tilfælde kan cookies være nødvendige for at kunne levere en bestemt service på websitet.
- Cookies sendes frem og tilbage mellem din browser og en webserver og indeholder blandt andet information om brugerindstillinger, login og om hvordan websitet benyttes.
Hvordan undgår jeg cookies?
- Hvis du ikke ønsker at modtage cookies, kan du blokere for alle cookies og slette eksisterende cookies fra din harddisk. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du nægter cookies, kan der være funktionaliteter på vores website, som ikke virker.
Hvad bruges cookies til på websitet?
- For at fastlægge, hvem der besøger vores website, bruger vi cookies til at føre demografiske og brugerrelaterede statistikker. På den måde får vi mulighed for at tilpasse og oprette indhold og tjenester, der stemmer overens med dine og øvrige brugeres interesser og ønsker. Nedenfor kan du se de formål, som cookies anvendes til på websitet. Cookiedeklarationen opdateres hver måned af Cookie Information. Se mere
- Når du besøger websitet, benytter vi Google Analytics-cookies. De hjælper os med at se, hvor mange der besøger websitet (trafikmåling), samt hvordan vores brugere interagerer på websitet. Vi behandler ikke information om brugeradfærd, som kan forbinde brugeradfærd med bestemte personer. Vi deler ikke denne data med nogen, og den viden, vi får, bruges udelukkende til at forbedre websitet og brugeroplevelsen for dig som besøgende.
- Cookies sletter sig selv efter et vist antal måneder (kan variere), men de fornyes efter hvert besøg. Ønsker du at slette eller blokere cookies, kan du se en vejledning.
10. Sidst opdateret
- Denne persondatapolitik er sidst opdateret den 19. august 2024.
©Copyright
Indholdet på dette website er beskyttet i henhold til loven om ophavsret og må ikke kopieres, reproduceres eller distribueres under nogen form - hverken helt eller delvist - uden skriftlig tilladelse fra Julemærkefonden.
Download eller kopiering af billedmateriale og/eller tekstmateriale er kun tilladt, såfremt der ligger en skriftlig tilladelse fra Julemærkefonden.
Varemærker/trademarks
Produkt- og virksomhedsnavne på dette website kan være registrerede varemærker og beskyttede firmanavne, disse anvendes kun til identifikation og forklaring. Alle varemærker/navne tilhører de respektive ejere.
Cookies
Vi anvender følgende cookies på websitet:
Cookies fra vores samarbejdspartnere
Julemærkefonden har en række samarbejdspartnere, som sætter tredjeparts-cookies. Det kan være fra annoncenetværk og andre tjenester (f.eks. facebook, Google og Adform mf.), som gemmer disse cookies i en periode.
Formålet med disse tredjeparts-cookies er at sikre overblik over trafik og salg på websitet, der stammer fra annoncer, spørgeskemaer mv - fra eksempelvis annoncenetværk.
Cookies til statistik mm.