Få vores nyhedsbrev

Følg børnene og få historier fra Julemærkehjemmene og information om hjælpearbejdet!

Nej takJa tak

JulemærkerNytrykSærarkPinsKogebøgerStøttevarere-Støttemærket
Historien Julemærket Bestyrelse Regnskaber Ambassadører Protektor
Giv en erhvervsdonationBliv erhvervssponsorBliv erhvervspartnerBliv strategisk partner
Mød børneneSe videoerSe opskrifterFå vores nyhedsbrev
Pædagogisk tilgangDagligdagenSamarbejde om barnetBørnenes udvikling
Kontakt JulemærkefondenKontakt JulemærkehjemmeneFind medarbejderLedige stillingerEr du blevet ringet op?
Ansøg om opholdOm hjemmeneBørnenes udfordringerInformationsmøder
Støt nu
top

DE TRYGGE RELATIONER ER VIGTIGE FOR BØRNENES TRIVSEL

Den trygge relation til de nye venner og pædagogerne på Julemærkehjemmet har spillet en afgørende rolle for både 10-årige Liam og 13-årige Victoria under deres ophold.

Liam, Victoria og Søren Ravn Jensen, Julemærkehjemmene

13-årige Victoria og 10-årige Liam har blot en uge tilbage af deres ophold på Julemærkehjemmet. Forleden var de ude at gå en tur sammen med Julemærkefondens direktør, Søren Ravn Jensen. Her fortalte de begge begejstret om alt det, de havde fået ud af deres ophold på Julemærkehjemmet.


Fællesskabet erstattede ensomheden

For ni uger siden trådte Liam og Victoria ind gennem hoveddøren på Julemærkehjemmet Liljeborg for første gang. Med sig havde de tasker og kufferter fyldt med tøj og ting til de næste 10 uger. Men med i bagagen havde de også en historik med ensomhed og isolation.

”Jeg havde det dårligt i skolen. Der var ingen, der gad at lege med mig, og jeg blev holdt udenfor. Jeg havde ikke rigtig nogen at snakke med om det,” fortæller Liam om tiden, inden han kom på Julemærkehjem.

De negative oplevelser i skolen resulterede i, at Liam, for at passe på sig selv, undgik og ignorerede de andre. På den måde kunne han ikke blive skuffet, hvis han ikke blev inviteret ind i de andres lege.

Victoria havde heller ikke gode erfaringer med skolen og klassekammeraterne derhjemme. Ligesom Liam var hun ensom:

”Jeg havde det ikke særlig godt. Jeg havde ikke nogen venner, og ikke nogen at snakke med,” fortæller hun.

På Julemærkehjemmene er fællesskabet i fokus for alt. Her er børnene sammen, når de spiser, når de sover, når de bevæger sig, hygger, leger og griner. Og de er også sammen om det, der er svært. Så hjælper de hinanden og bakker hinanden op. At være en del af et fællesskab bidrager nemlig til børnenes trivsel, læring og udvikling.

Både Liam og Victoria kom begge hurtigt med i fællesskabet sammen med de andre. Det gjorde en kæmpe forskel for dem, at de nu havde nogle at tale og være sammen med:

”Det bedste ved at være på Julemærkehjem har været at få venner. Det betyder meget, at der er nogen, som jeg kan være sammen med, og det gør mig glad. Jeg har fået nogle at tale med, og jeg har kunnet tale med dem om alt, både gode og svære ting. Det er dejligt at have nogen at betro sig til,” fortæller Liam.

Glade børn, Julemærkehjemmene

Under deres ophold har særligt relationerne til de andre børn og pædagogerne haft stor betydning for Victoria og Liam. 


Pædagogerne er nærværende

For både Liam og Victoria har pædagogerne på Julemærkehjemmet haft stor betydning for, at deres ophold har været en succes.

Særligt Victoria har haft det svært med mange af de voksne omkring hende. Men på Julemærkehjemmet har hun oplevet voksne, der lytter og tager hende alvorligt.

”Jeg plejede ikke at snakke med voksne, fordi de ikke tog mig alvorligt. Men her snakker jeg med de voksne, fordi jeg er tryg ved dem, og jeg ved, at de lytter til mig, også selvom de ikke altid giver mig ret. Nogle gange kan jeg blive utryg, hvis der sker for meget nyt, og vi er for mange sammen i for lang tid ad gangen. Men i stedet for at jeg trækker mig helt og slet ikke deltage, så snakker de voksne med mig om det, og så finder vi sammen ud af, hvordan jeg kan deltage på en anden måde, som er rar for mig,” fortæller hun.

Det sker af og til, at børnene ikke har lyst eller mod på at deltage i de forskellige aktiviteter på hjemmene. Det kan der være mange forskellige årsager til, men ofte hænger det sammen med de nederlag, som børnene har oplevet. Derfor er der pædagoger til stede i alle dagens aktiviteter, så de er tilgængelige for børnene og kan tage sig tid til det enkelte barn. Den trygge og tillidsfulde relation til pædagogerne er afgørende for at sikre, at barnet på en tryg måde kan være med i fællesskabet eller aktiviteten.

I dag er Liam og Victoria to åbne og glade børn, som gerne vil interagere med andre og være en del af fællesskabet. Om et par dage skal Victoria undervise de andre børn i fodbold – noget hun selv har taget initiativ til og glæder sig til. Og Liam fortæller, at for ham er det allersjoveste på Julemærkehjemmet stikbold, fordi her kan alle være med i fællesskabet på én gang.

Vi styrker børnenes selvtillid og selvværd

Det er en vigtig del af børns udvikling at turde tro på sig selv og vide, at man er god nok, som man er. Når vi arbejder med børnenes selvværd og selvtillid, sætter vi fokus på store og små sejre i hverdagen.
Læs mere om selvværd.


Hjælp andre børn som Liam og Victoria

Kom på Julemærkehjem

Hjælp, der varer ved