Privatlivspolitik for Julemærkefonden og Julemærkehjemmene
Vi passer på dine personoplysninger
Denne privatlivspolitik forklarer, hvordan vi indsamler, bruger, beskytter og gemmer dine personoplysninger. Her kan du se, hvilke typer af oplysninger vi behandler, hvorfor vi gør det, og hvad dine rettigheder er. Vi har delt politikken op i afsnit, så du nemt kan finde den information, der er relevant for dig.
Vi behandler oplysninger om dig, når du støtter os økonomisk, deltager i vores aktiviteter, samarbejder med os, bruger vores hjemmeside, søger ophold på et Julemærkehjem eller er en del af vores netværk på anden vis. Det kan være alt fra kontaktoplysninger til særlige oplysninger, når lovgivningen kræver det, eller når det er nødvendigt for at opfylde vores formål.
Vores behandling sker altid i overensstemmelse med gældende lovgivning, herunder EU’s databeskyttelsesforordning (GDPR) og de danske regler på området. Vi indsamler kun de oplysninger, vi har brug for, og vi gemmer dem kun så længe, det er nødvendigt.
Du kan altid kontakte os, hvis du vil vide, hvilke oplysninger vi har registreret om dig, hvis du ønsker at få dem rettet eller slettet, eller hvis du har spørgsmål til vores behandling af data. Vi vil altid gerne være åbne og imødekommende i dialogen med dig.
Vores mål er, at du som besøgende, bidragyder, samarbejdspartner eller bruger af vores tilbud skal føle dig tryg ved, at dine oplysninger håndteres sikkert, respektfuldt og ansvarligt.
Sådan behandler vi dine data
Denne privatlivspolitik for Julemærkefonden og Julemærkehjemmene omfatter alle data, vi indsamler. For overskuelighedens skyld har vi inddelt den i nedenstående grupper:
A. Julemærkefondens administration af data vedrørende drift af Julemærkehjemmene
- Julemærkefondens administration af JulemærkeVenner, bidragydere, abonnenter, kunder, testatorer, arveladere, interesserede, der ønsker informationsmateriale, deltagere i konkurrencer eller spørgeskemaer, lodkøbere.
- Strategiske erhvervspartnere, erhvervsvirksomheder, kontaktpersoner i fonde, advokater, leverandører, politiske aktører på såvel lokalt som landsplan, debattører, redaktører, forskere og øvrige samarbejdspartnere.
- Deltagere i fagkonferencer.
- Jobansøgere – opfordrede og uopfordrede.
B. Julemærkehjemmene – hjælpearbejdet dvs. børns ophold på Julemærkehjem, deltagere i informationsmøder, kontakter i foreninger, kommuner, hjemskoler, læger og øvrige samarbejdspartnere
C. Støtteforeningen for Julemærkehjemmene, som Julemærkefonden er administrator for
Privatlivspolitikken omfatter også besøgende på www.julemaerket.dk – her indsamler vi oplysninger om dig igennem cookies. Se vores cookiepolitik.
Dataansvarlig
Den dataansvarlige organisation for behandling af dine personoplysninger er:
Julemærkefonden
Frederiksborgvej 100
DK-4000 Roskilde
CVR-nr. 38883410
Når vi behandler personlige oplysninger, overholder vi EU’s databeskyttelsesforordning (GDPR) samt de danske persondataretlige regler, som måtte være gældende efter 25. maj 2018.
Har du spørgsmål til vores persondatapolitik, eller måden vi behandler dine personlige oplysninger, som er registreret hos Julemærkefonden, kan du rette henvendelse til:
Julemærkefonden på info@julemaerket.dk eller telefon 33 13 37 45.
Ønsker du indsigt i dine personlige oplysninger, eller mener du, at der er registreret forkerte data, eller har du andre indsigelser, kan du ligeledes rette henvendelse til Julemærkefonden. Du har mulighed for at få indsigt i hvilke informationer, der er registreret om dig, og du kan gøre indsigelse mod en registrering i henhold til reglerne i persondataloven.
Hvorfor behandler vi dine personoplysninger?
Personlige oplysninger skal forstås som defineret i persondatalovgivningen. Vi behandler kun personlige oplysninger i det omfang, det er nødvendigt. For eksempel når man bliver oprettet som bidragyder, kunde eller modtager nyhedsbrev.
Behandling af personlige oplysninger kan være nødvendig for, at vi kan opfylde vores forpligtelser i henhold til aftaler og tilknyttede ydelser. Det kan også være for at leve op til de forpligtelser, vi har som dansk virksomhed, hvor vi er omfattet af dansk lovgivning, eller vi kan have en legitim interesse.
Julemærkefondens administration af engagement
Vi behandler følgende persondata om dig:
- navn, adresse, postnummer, by, mobilnummer og e-mailadresse, beløb, fødselsdag / cpr-nummer (ved oprettelse af BS-aftale hos Nets eller indberetning af støttebeløb til skat), registrerings- og kontonummer / kreditkortnummer for trækning af støtte, cvr-nummer, betalingstype, eventuelle kommentarer fra dig.
Formålene med behandlingen af dine personoplysninger er følgende:
- Give dig kundeservice, svare på spørgsmål og efterkomme dine anmodninger.
- Håndtere administration af forholdet til dig.
- Indberette til skat hvis du har givet os dit cpr.nr. (særlig kategori af data)
- Kontakte dig via sms, telefon, brev, e-mail eller sociale medier med oplysning om vores arbejde og opfordring til støtte eller køb af produkter i vores netbutik, sende spørgeskemaundersøgelser, sende en fødselsdagshilsen og målrette vores kommunikation.
Du kan til enhver tid afmelde dig denne kommunikation.
Vi gør opmærksom på følgende:
- Når Julemærkefonden modtager gaver i anledning af fødselsdage, jubilæer, begravelse, bisættelse mv., og afsender har angivet anledningen, kan Julemærkefonden på forespørgsel fra den begunstigede oplyse, hvem vi har modtaget beløb fra samt det totale bidrag, men ikke det enkelte beløbs størrelse.
Vi sender ikke nyhedsbrev til afsender af anlednings-gaver.
Vores hjemmel er persondataforordningens artikel 6 litra b + c + f:
- Administrere din relation til os og dine donationer og indberette dem til skat mhp. fradrag.
Vores legitime interesser er at:
– Markedsføre vores produkter og støttemuligheder.
Hvor længe gemmer vi dine data?
- I henhold til bogføringsloven er vi forpligtet til at opbevare dine data i løbende år plus 5 år.
- Du vil maksimalt kunne opleve at blive telefonisk kontaktet i op til 2 år efter sidste donation.
- Nyhedsbrev fremsendes i ca. 2 år, hvorefter fortsat ønske om modtagelse skal genbekræftes alternativt slettes data.
Vi behandler følgende data om dig:
– Navn, mailadresse, organisation / arbejdssted, telefonnummer.
Formålene med behandlingen af dine personoplysninger er følgende:
– Identificere dig som deltager
– Fremsende deltagerbekræftelse.
– Give dig support, svare på spørgsmål og efterkomme dine anmodninger.
– Sende evalueringsskema, præsentationer fra den afholdte konference samt information om fremtidige konferencer. Du kan til enhver tid afmelde dig denne kommunikation.
Vores hjemmel er persondataforordningens artikel 6 litra b + f:
– Administrere din tilmelding til konferencen samt opfølgning.
Vores legitime interesser er at:
– Markedsføre vores fremtidige konferencer.
Hvor længe gemmer vi dine data:
Vi gemmer dine data i op til løbende år + 3 år efter din seneste deltagelse i en konference.
Vi behandler følgende persondata om dig:
navn, adresse, postnummer, by, mobilnummer og e-mailadresse, beløb, betalingstype, eventuelle kommentarer fra dig, samt produktkategori
Formålene med behandlingen af dine personoplysninger er følgende:
- Give dig kundeservice, svare på spørgsmål og efterkomme dine anmodninger.
- Håndtere administration af forholdet til dig.
- Kontakte dig via sms, telefon, brev, e-mail eller sociale medier med oplysning om vores arbejde og opfordring til støtte eller køb af produkter i vores netbutik, sende spørgeskemaundersøgelser, sende en fødselsdagshilsen og målrette vores kommunikation.
Du kan til enhver tid afmelde dig denne kommunikation.
Vores hjemmel er persondataforordningens artikel 6 litra b + c + f:
Administrere din relation til os.
Vores legitime interesser er at:
– Markedsføre vores produkter og støttemuligheder.
Hvor længe gemmer vi dine data?
- I henhold til bogføringsloven er vi forpligtet til at opbevare dine data i løbende år plus 5 år.
- Du vil maksimalt kunne opleve at blive telefonisk kontaktet i op til 2 år efter sidste donation.
- Nyhedsbrev fremsendes i ca. 2 år, hvorefter fortsat ønske om modtagelse skal genbekræftes alternativt slettes data.
Vi behandler følgende data om dig:
– navn, adresse, postnummer, by, mobilnummer og e-mailadresse, beløb, fødselsdag / cpr-nummer (ved oprettelse af BS-aftale hos Nets eller indberetning af støttebeløb til skat), registrerings- og kontonummer / kreditkortnummer for trækning af støtte, cvr-nummer, betalingstype, eventuelle kommentarer fra dig.
Formålene med behandlingen af dine personoplysninger er følgende:
- Opkræve det aftalte beløb.
- Give dig kundeservice, svare på spørgsmål og efterkomme dine anmodninger.
- Håndtere administration af donorforholdet til dig.
- Indberette til skat hvis du har givet os dit cpr.nr. (særlig kategori af data)
- Kontakte dig via sms, telefon, brev, e-mail eller sociale medier med oplysning om vores arbejde og opfordring til støtte eller køb af produkter i vores netbutik, sende spørgeskemaundersøgelser, sende en fødselsdagshilsen og målrette vores kommunikation.
Du kan til enhver tid afmelde dig denne kommunikation.
Vores hjemmel er persondataforordningens artikel 6 litra b + c + f:
Administrere dit giverforhold og dine donationer og indberette dem til skat mhp. fradrag.
Vores legitime interesser er at:
– Markedsføre vores produkter og støttemuligheder.
Hvor længe gemmer vi dine data?
I henhold til bogføringsloven er vi forpligtet til at opbevare dine data i løbende år plus 5 år.
Du vil maksimalt kunne opleve at blive kontaktet telefonisk i op til 2 år efter sidste donation.
Nyhedsbrev fremsendes i ca. 2 år, hvorefter fortsat ønske om modtagelse skal genbekræftes alternativt slettes data.
Dokumentation for indgåelse af din betalingsaftale med Nets bliver gemt i 15 måneder efter ophørt aftale.
Vi behandler følgende data om dig:
– navn, adresse, postnummer, by, mobilnummer og e-mailadresse, beløb, fødselsdag / cpr-nummer (ved oprettelse af BS-aftale hos Nets eller indberetning af støttebeløb til skat), registrerings- og kontonummer / kreditkortnummer for trækning af støtte, cvr-nummer, betalingstype, eventuelle kommentarer fra dig.
Formålene med behandlingen af dine personoplysninger er følgende:
- Opkræve det aftalte beløb.
- Give dig almindelig service, support, svare på spørgsmål og efterkomme dine anmodninger.
- Håndtere administration af forpligtelseserklæringen med dig.
- Indberette til skat hvis du har givet os dit cpr.nr. (særlig kategori af data)
- Kontakte dig via sms, telefon, brev, e-mail eller sociale medier med oplysning om vores arbejde og opfordring til støtte eller køb af produkter i vores netbutik, sende spørgeskemaundersøgelser, sende en fødselsdagshilsen og målrette vores kommunikation.
Du kan til enhver tid afmelde dig denne kommunikation.
Vores hjemmel er persondataforordningens artikel 6 litra b + c + f:
Administrere din forpligtelseserklæring og indberette dem til skat mhp. fradrag.
Vores legitime interesser er at:
– Markedsføre vores produkter og støttemuligheder.
Hvor længe gemmer vi dine data?
- I henhold til bogføringsloven er vi forpligtet til at opbevare dine data i løbende år plus 5 år. Da en forpligtelse løber i minimum 10 år, kan vi gemme dine data i hele den periode, din forpligtelse gælder og derudover i løbende år plus 5 år.
- Du vil maksimalt kunne opleve at blive kontaktet i op til 2 år efter sidste donation.
- Nyhedsbrev fremsendes i ca. 2 år, hvorefter fortsat ønske om modtagelse skal genbekræftes alternativt slettes data. Dokumentation for indgåelse af din betalingsaftale med Nets bliver gemt i 15 måneder efter ophørt aftale.
Vi behandler følgende data om dig:
– navn, adresse, postnummer, by, mobilnummer og e-mailadresse, beløb, registrerings- og kontonummer / kreditkortnummer for trækning af fakturabeløb, IP-adresse, cvr-nummer, betalingstype, eventuelle kommentarer fra dig.
Formålene med behandlingen af dine personoplysninger er følgende:
- Fremsende ordrebekræftelse.
- Identificere dig som kunde.
- Give dig kundeservice, svare på spørgsmål og efterkomme dine anmodninger.
- Udføre dine ordrer og levere vores services og ydelser.
- Håndtere administration af kundeforholdet til dig
- Kontakte dig via sms, telefon, brev, e-mail eller sociale medier med oplysning om vores arbejde og opfordring til støtte eller køb af produkter i vores netbutik, sende spørgeskemaundersøgelser, sende en fødselsdagshilsen og målrette vores kommunikation.
Du kan til enhver tid afmelde dig denne kommunikation.
Vores hjemmel er persondataforordningens artikel 6 litra b + f:
Administrere dit køb.
Vores legitime interesser er at:
– Markedsføre vores produkter og støttemuligheder
Hvor længe gemmer vi dine data:
- I henhold til bogføringsloven er vi forpligtet til at opbevare dine data i løbende år plus 5 år.
- Du vil maksimalt kunne opleve at blive telefonisk kontaktet i op til 2 år efter sidste køb.
- Nyhedsbrev fremsendes i ca. 2 år, hvorefter fortsat ønske om modtagelse skal genbekræftes alternativt slettes data.
Vi behandler følgende persondata om dig:
– navn, adresse, postnummer, by, mobilnummer, e-mailadresse, svar på quiz, eventuelle kommentarer fra dig.
Formålene med behandlingen af dine personoplysninger er følgende:
- Kunne kontakte dig via sms, brev, e-mail eller sociale medier med oplysning om vores arbejde og opfordring til at støtte, købe produkter i vores netbutik, deltage i spørgeskemaundersøgelser samt underskriftindsamlinger
Du kan til enhver tid afmelde dig denne kommunikation.
Vores hjemmel er persondataforordningens artikel 6 litra b + f:
Administrere dit engagement hos os.
Vores legitime interesser er at:
– Markedsføre vores produkter og støttemuligheder
Hvor længe gemmer vi dine data:
– Nyhedsbrev fremsendes i ca. 2 år, hvorefter fortsat ønske om modtagelse skal genbekræftes alternativt slettes data.
Vi behandler følgende persondata om dig:
navn, adresse, postnummer, by, mobilnummer og e-mailadresse, beløb, registrerings- og kontonummer / kreditkortnummer for trækning af støtte, cvr-nummer, betalingstype, eventuelle kommentarer fra dig.
Formålene med behandlingen af dine personoplysninger er følgende:
- Give dig kundeservice, svare på spørgsmål og efterkomme dine anmodninger.
- Håndtere administration af forholdet til dig.
- Kontakte dig via sms, telefon, brev, e-mail eller sociale medier med oplysning om vores arbejde og opfordring til støtte eller køb af produkter i vores netbutik, sende spørgeskemaundersøgelser, sende en fødselsdagshilsen og målrette vores kommunikation.
Du kan til enhver tid afmelde dig denne kommunikation.
Vores hjemmel er persondataforordningens artikel 6 litra b + c + f:
Administrere din deltagelse i lotteri / lotterier.
Vores legitime interesser er at:
– Markedsføre vores produkter og støttemuligheder.
Hvor længe gemmer vi dine data?
- I henhold til bogføringsloven er vi forpligtet til at opbevare dine data i løbende år plus 5 år.
- Du vil maksimalt kunne opleve at blive telefonisk kontaktet i op til 2 år efter sidste deltagelse i lotteri.
- Nyhedsbrev fremsendes i ca. 2 år, hvorefter fortsat ønske om modtagelse skal genbekræftes alternativt slettes data.
Vi behandler følgende persondata om dig:
– navn, adresse, postnummer, by, mobilnummer, e-mailadresse, eventuelle kommentarer fra dig.
Formålene med behandlingen af dine personoplysninger er følgende:
- Kunne sende vores produktmails og nyhedsbrev til dig elektronisk med oplysning om vores arbejde, opfordring til støtte, køb af produkter i vores netbutik eller deltage i spørgeskemaundersøgelser. Du kan til enhver tid afmelde dig produktmail og nyhedsbrev.
- Vi beder desuden om dit telefonnummer. Det gør vi for at kunne kontakte dig, hvis vi kan se, mailen ikke kommer frem til dig, og for at kunne sende SMS.
Vores hjemmel er persondataforordningens artikel 6 litra b:
Administrere dine data i forhold til modtagelse af produktmail og nyhedsbrev.
Hvor længe gemmer vi dine data:
– Nyhedsbrev fremsendes i 2 år, hvorefter fortsat ønske om modtagelse skal genbekræftes alternativt slettes data.
Du kan indgå aftale med en godkendt forening om, at du binder dig til at betale et fast beløb hvert år i 10 år. Du får et fradrag på højst 15 procent af din personlige indkomst med tillæg af din positive nettokapitalindkomst. Du kan dog altid få fradrag på op til 15.000 kr. uanset størrelsen af din indkomst. Beløbet kommer automatisk med på din forskuds- og årsopgørelse.
Krav, der skal opfyldes:
- Foreningen skal være godkendt.
- Aftalen skal være skriftlig.
- Der må ikke være krav om en modydelse.
- Aftalen skal løbe i mindst 10 år.
- Dit navn og cpr-nr. skal stå på aftalen.
- Skal oprettes skriftligt af parterne.
- Forpligtelsen kan gå ud på at betale enten en bestemt årlig ydelse/årligt beløb eller en ubestemt årlige ydelse/procentandel.
- En ubestemt årlig ydelse er f.eks. en procentandel af skattepligtig indkomst. Den skal være af bestemt varighed, f.eks. yderens livstid eller minimum 10 år.
- En bestemt årlig ydelse er et aftalt årligt beløb. Der skal være af ubestemt varighed, f.eks. yderens livstid eller minimum 10 år.
- Må ikke kunne bringes til ophør af den forpligtede.
- Må ikke være oprettet som en procentandel af løn fra en bestemt stilling.
- En forpligtelse må ikke gøres betinget af medlemskab af foreningen.
Når du søger job i Julemærkefonden, behandler vi følgende data om dig:
– navn, adresse, fødselsdato / cpr. nr., uddannelse, tidligere erfaring.
Formålet med at behandle oplysningerne er:
– kunne vurdere dine kvalifikationer i forhold til jobbe samt evt. indgåelse af en eventuel ansættelseskontrakt.
Vores hjemmel er databeskyttelsesforordningen artikel 6 stk. 1 litra b og f:
– Behandle din ansøgning og vurdere dine kvalifikationer i forhold til jobbet.
Vores legitime interesse er at:
– kunne vurdere, om du er den rette person til jobbet.
Hvor længe gemmer vi dine data:
Hvis vi modtager en uopfordret ansøgning og ansøgningen ikke fører til ansættelse nu, sletter vi ansøgningen, når afslaget er afsendt.
Hvis vi modtager en uopfordret ansøgning, som vi ønsker at gemme, men der ikke er en ledig stilling pt., vil vi kontakte dig med henblik på at opbevare din ansøgning i maksimalt 6 måneder.
Hvis vi modtager en ansøgning på en stilling, der er opslået, og den fører til ansættelse, kan vi opbevare rekrutteringsgrundlaget i ansættelsesperioden.
Hvis vi modtager en ansøgning på en stilling, der er opslået, og den IKKE fører til ansættelse, sletter vi din ansøgning senest efter 4 uger afslag er givet.
Vi behandler følgende data om dig:
– Navn, mailadresse, virksomhed, telefonnummer, evt. din funktion (fx sekretær for X, freelance, ordfører for X etc.).
Formålene med behandlingen af dine personoplysninger er følgende:
- Give dig kundeservice, support, svare på spørgsmål og efterkomme dine anmodninger.
- Håndtere administration af relationen til dig fx dokumentere omfanget og indholdet af samarbejdet, oprindelige aftaler, informere om vores arbejde, fortalervirksomhed og generel interessevaretagelse i forhold til Julemærkefondens formål mv.
- Kontakte dig via telefon, brev, e-mail om samarbejdet, invitere til særlige begivenheder mv.
Vores hjemmel er persondataforordningens artikel 6 litra b + litra f:
Administrere donationer, legater, køb af ydelser, dokumentation for overholdelse af indgåede aftaler, afrapportering, information, relevante invitationer mv.
Vores legitime interesser er at:
– Markedsføre vores formål, informere om nye tiltag og støttemuligheder samt udbygge relationen og varetage Julemærkefondens interesser generelt.
Hvor længe gemmer vi dine data?
I henhold til bogføringsloven er vi forpligtet til at opbevare dine data i løbende år plus 5 år f.s.v.a. data vedrørende donationer.
Data på kontaktpersoner opdateres løbende.
Vi behandler følgende data om dig:
– Navn, adresse/adresser, postnummer og by, fødselsdag eller cpr. nr., din civilstatus, dine økonomiske forhold, helbredsmæssige forhold, reg.nr. på køretøjer, trailere, personer betænkt eller nævnt i testamentet fx ægtefælle, tidligere ægtefælle, børn, børnebørn, søskende, forældre, niecer, nevøer, øvrige familierelationer, venner mv.
Formålene med behandlingen af dine personoplysninger er følgende:
– Sikre varetagelsen af dine interesser i forbindelse med boets behandling. Vi behandler kun de data, der er nødvendige for boets behandling.
Vores hjemmel er persondataforordningens artikel 6 litra b:
Behandling er nødvendig for at opfylde en aftale, som den registrerede er part i.
Hvor længe gemmer vi dine data:
Vi opbevarer arvesagen i 3 – 6 år, hvorefter den overføres til Rigsarkivet efter aftale med Rigsarkivet.
Søger du om ophold for dit barn, indsamler vi følgende almindelige og følsomme personoplysninger om barn og forælder / forældre:
– navn, adresse, postnummer, by, og e-mailadresse, cpr-nummer (barnet) identifikationsfoto af barn, foto af barn og forælder/forældre, mobilnumre, e-mailadresser og information om forældremyndighed.
– Derudover indsamler vi sundhedsoplysninger, lægeoplysninger, sundhedsplejerske, kommune og familieaflastningssteder, oplysninger om fagligt niveau og trivsel mv. fra hjemskolen, PPR-vurderinger, psykologudtalelser, oplysninger fra hospital. Når du ansøger om ophold på Julemærkehjem indhenter vi en række konkrete samtykker fra dig om fx brug af foto af dit barn på SoMe. I den forbindelse udleveres folder om samtykke samt information om, hvordan samtykket kan trækkes tilbage.
– Vi tager et holdfoto med dit barn som opbevares på Julemærkehjemmet og Julemærkehjemmets skole.
Formålene med behandlingen af dine personoplysninger er følgende:
- Vurdere og behandle ansøgningen
- Håndtere administration af dit barns ophold
- Kontakte kommune, skole, læge mv.
- Give dit barn og evt. familien støtte før, under og efter barnets ophold på Julemærkehjem.
I forbindelse med ansøgning om ophold på vores Julemærkehjem udveksler vi data med dit barns skole, læge og de forældremyndige parter samt hjemkommunen. Hjemmelen hertil er samtykke i henhold til persondataforordningens artikel 6, stk. 1 samt artikel 9 stk. 2 litra a.
Vores hjemmel er persondataforordningens artikel 6 litra b + f samt artikel 9, stk. 2 litra d
- Behandle dine data i henhold til din ansøgning og Julemærkehjemmenes overordnede filantropiske formål
- Behandle data, når du har givet samtykke til det.
- Kontakte hjemskolelæreren om samarbejde om barnet samt støttemuligheder til gavn for hjemklassen.
- Holdfotos anses for historisk vigtigt materiale for Julemærkehjemmenes overordnede formål og slettes ikke.
Vores legitime interesser er at:
– Identificere dit barn gennem hele forløbet såvel individuelt som i forhold til det hold, barnet indgår i på Julemærkehjemmet og på Julemærkehjemmets skole
Hvor længe gemmer vi dine data:
Vi sletter dine og dit barns data 3 – 6 år efter endt ophold, hvorefter data overføres til Rigsarkivet efter aftale med Rigsarkivet.
Vi behandler følgende almindelige personoplysninger om dig:
– navn, adresse, postnummer, by, mobilnummer og e-mailadresse, beløb, cpr-nummer (ved oprettelse af BS-aftale hos Nets), registrerings- og kontonummer, cvr-nummer, kommentarer, betalingstype, type af medlemskab.
Formålene med behandlingen af dine personoplysninger er følgende:
- Give dig kundeservice, support, svare på spørgsmål og efterkomme dine anmodninger.
- Håndtere administration af medlemsforholdet til dig.
- Kontakte dig via sms, telefon, brev, e-mail eller sociale medier med oplysning om vores arbejde og opfordring til støtte eller køb af produkter i vores netbutik, sende spørgeskemaundersøgelser.
Du kan til enhver tid afmelde dig denne kommunikation.
Bemærk, at du afgav samtykke til henvendelser fra Julemærkefonden i forbindelse med indmeldelse i Støtteforeningen for Julemærkehjemmene.
Vores hjemmel er persondataforordningens artikel 6 litra b + f:
– Administrere dit medlemskab og dine bidrag / gaver til os.
Vores legitime interesser er at:
– Markedsføre vores produkter og støttemuligheder.
Hvor længe gemmer vi dine data?
– I henhold til regnskabsloven er vi forpligtet til at opbevare dine data i løbende år plus 5 år. Herefter
slettes de.
– Du vil maksimalt få tilsendt Julemærkefondens nyhedsbrev i 2 år efter sidste støtte.
Julemærkehjemmenes hjælpearbejde
Søger du om ophold for dit barn, indsamler vi følgende almindelige og følsomme personoplysninger om barn og forælder / forældre:
– navn, adresse, postnummer, by, og e-mailadresse, cpr-nummer (barnet) identifikationsfoto af barn, foto af barn og forælder/forældre, mobilnumre, e-mailadresser og information om forældremyndighed.
– Derudover indsamler vi sundhedsoplysninger, lægeoplysninger, sundhedsplejerske, kommune og familieaflastningssteder, oplysninger om fagligt niveau og trivsel mv. fra hjemskolen, PPR-vurderinger, psykologudtalelser, oplysninger fra hospital. Når du ansøger om ophold på Julemærkehjem indhenter vi en række konkrete samtykker fra dig om fx brug af foto af dit barn på SoMe. I den forbindelse udleveres folder om samtykke samt information om, hvordan samtykket kan trækkes tilbage.
– Vi tager et holdfoto med dit barn som opbevares på Julemærkehjemmet og Julemærkehjemmets skole.
Formålene med behandlingen af dine personoplysninger er følgende:
- Vurdere og behandle ansøgningen
- Håndtere administration af dit barns ophold
- Kontakte kommune, skole, læge mv.
- Give dit barn og evt. familien støtte før, under og efter barnets ophold på Julemærkehjem.
I forbindelse med ansøgning om ophold på vores Julemærkehjem udveksler vi data med dit barns skole, læge og de forældremyndige parter samt hjemkommunen. Hjemmelen hertil er samtykke i henhold til persondataforordningens artikel 6, stk. 1 samt artikel 9 stk. 2 litra a.
Vores hjemmel er persondataforordningens artikel 6 litra b + f samt artikel 9, stk. 2 litra d
- Behandle dine data i henhold til din ansøgning og Julemærkehjemmenes overordnede filantropiske formål
- Behandle data, når du har givet samtykke til det.
- Kontakte hjemskolelæreren om samarbejde om barnet samt støttemuligheder til gavn for hjemklassen.
- Holdfotos anses for historisk vigtigt materiale for Julemærkehjemmenes overordnede formål og slettes ikke.
Vores legitime interesser er at:
– Identificere dit barn gennem hele forløbet såvel individuelt som i forhold til det hold, barnet indgår i på Julemærkehjemmet og på Julemærkehjemmets skole
Hvor længe gemmer vi dine data:
Vi sletter dine og dit barns data 3 – 6 år efter endt ophold, hvorefter data overføres til Rigsarkivet efter aftale med Rigsarkivet.
Hvis du tilmelder dig og dit barn til informationsmøde om ophold på Julemærkehjem, indsamler vi følgende oplysninger:
navn, adresse, postnummer, by, og e-mailadresse og telefonnummer.
Formålene med behandlingen af dine personoplysninger er følgende:
- Sende bekræftelse på din tilmelding
- Kontakte dig efterfølgende og evt. fremsende materiale
Vores hjemmel er persondataforordningens artikel 6, litra b:
Håndtere din tilmelding til informationsmøder.
Hvor længe gemmer vi dine data:
Vi gemmer dine og dit barns data i op til 6 måneder efter deltagelse på Informationsmødet.
Julemærkefonden dokumenterer resultaterne af børns ophold på Julemærkehjem. Det gør vi for løbende at udvikle kvaliteten i vores hjælpearbejde.
Data behandles internt i Julemærkefonden eller med hjælp fra eksterne forskningsinstitutioner via videregivelsesaftaler. Data publiceres udelukkende i anonymiseret form, og det vil derfor ikke være muligt at identificere det enkelte barn.
Støtteforeningen for Julemærkehjemmene
Vi behandler følgende almindelige personoplysninger om dig:
– navn, adresse, postnummer, by, mobilnummer og e-mailadresse, beløb, cpr-nummer (ved oprettelse af BS-aftale hos Nets), registrerings- og kontonummer, cvr-nummer, kommentarer, betalingstype, type af medlemskab.
Formålene med behandlingen af dine personoplysninger er følgende:
- Give dig kundeservice, support, svare på spørgsmål og efterkomme dine anmodninger.
- Håndtere administration af medlemsforholdet til dig.
- Kontakte dig via sms, telefon, brev, e-mail eller sociale medier med oplysning om vores arbejde og opfordring til støtte eller køb af produkter i vores netbutik, sende spørgeskemaundersøgelser.
Du kan til enhver tid afmelde dig denne kommunikation.
Bemærk, at du afgav samtykke til henvendelser fra Julemærkefonden i forbindelse med indmeldelse i Støtteforeningen for Julemærkehjemmene.
Vores hjemmel er persondataforordningens artikel 6 litra b + f:
– Administrere dit medlemskab og dine bidrag / gaver til os.
Vores legitime interesser er at:
– Markedsføre vores produkter og støttemuligheder.
Hvor længe gemmer vi dine data?
– I henhold til regnskabsloven er vi forpligtet til at opbevare dine data i løbende år plus 5 år. Herefter
slettes de.
– Du vil maksimalt få tilsendt Julemærkefondens nyhedsbrev i 2 år efter sidste støtte.
Dine rettigheder
Deling af dine personoplysninger
Personoplysninger overdrages / videregives aldrig til tredjepart, medmindre du selv udtrykkeligt giver samtykke.
Vi deler kun dine personoplysninger med de leverandører og samarbejdspartnere, som er nødvendige for at bistå os med udførelsen af din ordre, eller som bistår os med vores it-drift, hosting, sms-gateway, sikker post mv. Det betyder, at vi eksempelvis kan dele dine oplysninger med vores serviceleverandører, tekniske support og bank.
Vi deler dine oplysninger i det omfang, vi er forpligtet til, f.eks. som følge af krav om indrapportering til offentlige myndigheder som SKAT, eller hvis du har afgivet samtykke til det.
Vi kan dele din e-mailadresse med sociale medieplatforme fx Meta, Google, X og LinkedIn, når du har deltaget i en konkurrence, fortaget et køb, modtager nyhedsbrev mv.
Formålet er segmentering og målrettet annoncering. Julemærkefonden har fælles dataansvar med de pågældende tredjeparter. Behandlingsgrundlaget er Julemærkefondens legitime interesse jævnfør Persondataforordningens artikel 6, stk. 1, litra f.
I forhold til overførsel til tredjelande er de ovenfor nævnte medieplatforme ansvarlige for overholdelse af persondataforordningens artikel 44 ff som led i det fælles dataansvar.
Deling af oplysninger med modtagere uden for EU/EØS
Som dataansvarlig deler vi ikke personlige oplysninger med modtager uden for EU/EØS.
Beskyttelse af personoplysninger
Ifølge persondataloven skal dine personlige oplysninger opbevares sikkert og fortroligt. Vi gemmer dine personlige oplysninger på computere med begrænset adgang, som er placeret i kontrollerede faciliteter, og vores sikkerhedsforanstaltninger kontrolleres løbende for at sikre, at vores brugeroplysninger håndteres forsvarligt og under stadig hensyntagen til dine rettigheder som bruger. Vi kan dog ikke garantere 100 procent sikkerhed ved dataoverførsler via internettet. Det betyder, at der kan være en (begrænset) risiko for, at andre uberettiget tiltvinger sig adgang til oplysninger, når data sendes og opbevares elektronisk. Du afgiver således dine personlige oplysninger på eget ansvar.
Personoplysninger slettes eller anonymiseres løbende efterhånden som det formål, de blev indsamlet til, afsluttes.
Den hurtige udvikling af internettet betyder, at ændringer i vores behandling af personoplysninger kan blive nødvendig. Vi forbeholder os derfor ret til at opdatere og ændre nærværende retningslinjer for behandling af personoplysninger. Gør vi det, retter vi selvfølgelig datoen under pkt. 10. ’sidst opdateret’ nederst på siden. I tilfælde af væsentlige ændringer giver vi dig besked i form af en synlig meddelelse på vores website.
I det omfang, der behandles personoplysninger om dig, har du ifølge persondataloven ret til at få oplyst, hvilke personoplysninger, der kan henføres til dig. Såfremt det viser sig, at de oplysninger eller data, der behandles om dig, er urigtige eller vildledende, har du ret til at kræve disse berigtiget, slettet eller blokeret. Du kan til enhver tid gøre indsigelse mod, at oplysninger om dig gøres til genstand for behandling. Du kan også til enhver tid tilbagekalde dit samtykke. Du har samtidig mulighed for at klage over behandlingen af oplysninger og data vedrørende dig. Klage indgives til Datatilsynet, jf. persondatalovens § 58, stk. 1.
Dine rettigheder
Din ret til at få indsigt i data:
- Du har ret til at få indsigt i de personoplysninger, vi behandler om dig herunder hvilke formål oplysningerne er indsamlet til. Hvis du vil have indsigt i de personoplysninger, vi behandler om dig, skal du sende en mail til info@julemaerket.dk
Din ret til at få rettet data:
- Vi vil gerne sikre os, at vores data om dig er korrekte. Derfor har du ret til at supplere med manglende og relevante data. Mener du, at vores data om dig er ikke er korrekte, kan du også bede om at få dem rettet. Hvis du ønsker at få rettet data, skal du skrive til info@julemaerket.dk
Din ret til at få slettet data:
Du har ret til få dine data slettet, hvis en af disse betingelser er opfyldt:
- data ikke længere er nødvendige til de formål, de blev indsamlet og brugt til.
- brugen af data kun sker på baggrund af dit samtykke, og du tilbagekalder dette.
- du modsætter dig brugen af data, og vi ikke har legitime grunde, der vejer tungere end dine.
- vi ikke behandler data i overensstemmelse med reglerne.
- vi skal slette data for at overholde vores juridiske forpligtelser.
Såfremt du ønsker at få slettet dine data, skal du skrive til info@julemaerket.dk
Din ret til at gøre indsigelse:
Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine data.
- I et sådant tilfælde skal du beskrive præcis, hvilken behandling af data du gør indsigelse mod. Hvis vi vurderer, at vi alligevel vil fortsætte med at behandle de berørte data, skal vi påvise, at der er interesser, der vejer tungere end dine ønsker. Hvis du ønsker af gøre indsigelse mod vores behandling, skal du skrive til info@julemaerket.dk
Direkte markedsføring:
Du har ret til at gøre indsigelse mod behandling af dine data, når vi benytter dem til direkte markedsføring fx målretning på tværs af forskellige kanaler og sociale medieplatforme.
Din ret til at begrænse behandlingen af data:
Du har ret til at bede om, at vi midlertidigt begrænser behandlingen af dine data. Vi kan begrænse behandlingen af din data i disse situationer, hvis:
- du mener, at dine data er forkerte, kan du bede om, at vi begrænser behandlingen af dem, mens undersøgelsen er i gang hos os.
- du har brug for dine data til at bestemme, håndhæve eller forsvare juridiske krav, selvom vi ikke længere behøver dine data.
- vi begrænser behandlingen af dine data midlertidigt, informerer vi dem, vi har videregivet data til om, at brugen er midlertidigt begrænset. Dog kun, hvis det er praktisk muligt og ikke kræver en alt for omfattende indsats
- du ønsker at begrænse behandlingen af dine data, skal du skrive til info@julemaerket.dk. Dine muligheder for at klage, hvis:
- du mener, at vi behandler dine data i strid med reglerne, skal du kontakte os hurtigst muligt. Du kan kontakte os her: info@julemaerket.dk
Er du utilfreds med vores behandling af dine personoplysninger, og ønsker du at klage til en offentlig myndighed, kan du klage til Datatilsynet via datatilsynet.dk
Website og cookies
Når du bruger vores hjemmeside, bliver der gemt cookies i din browser. Vi bruger cookies for at få hjemmesiden til at fungere, forstå hvordan den bliver brugt og – med dit samtykke – vise dig relevante budskaber.
Du kan selv styre, hvilke cookies vi må bruge. Læs mere i vores cookiepolitik.
Sidst opdateret
Privatlivspolitikken gennemgås jævnligt med henblik på opdatering. Væsentlige ændringer vil blive fremhævet på hjemmesiden. Denne privatlivspolitik er sidst opdateret den 1. august 2025.
©Copyright
Indholdet på denne hjemmeside er beskyttet i henhold til loven om ophavsret og må ikke kopieres, reproduceres eller distribueres under nogen form – hverken helt eller delvist – uden skriftlig tilladelse fra Julemærkefonden.
Download eller kopiering af billedmateriale og/eller tekstmateriale er kun tilladt, såfremt der ligger en skriftlig tilladelse fra Julemærkefonden.
Varemærker/trademarks
Produkt- og virksomhedsnavne på dette websted kan være registrerede varemærker og beskyttede firmanavne, disse anvendes kun til identifikation og forklaring. Alle varemærker/navne tilhører de respektive ejere.