Nyt vidensnotat sætter fokus på digital mobning

Børns liv foregår både fysisk og digitalt, og det er vigtigt at anerkende digitale oplevelser, interesser og venskaber som en del af børns virkelighed. For nogle børn kan de digitale fællesskaber være et frirum, hvor nye venskaber blomstrer, mens andre børn desværre oplever mobning og at stå udenfor fællesskabet.

Julemærkehjemmenes nye vidensnotat viser, at andelen af børn, der har oplevet digital mobning, inden de starter på Julemærkehjem, er steget fra 6,4 pct. til 15,6 pct. Det er over en fordobling på kun seks år.

Samtidig viser tallene, at der sker en positiv udvikling efter et ophold på Julemærkehjem:
Et år efter ophold oplever kun halvt så mange børn mobning som før.

Læs vidensnotatet her

“Børn må ikke stå alene”

I vidensnotatet fortæller 19-årige Ida, der selv har været på Julemærkehjem, hvor svært det kan være at inddrage voksne i ubehagelige digitale oplevelser, og at der er behov for initiativer, der støtter børn og unge i at have et godt digitalt liv og fællesskab.

Ida er i dag del af Julemærkehjemmenes ungepanel og peger på, at børn ofte holder oplevelser om digital mobning for sig selv af frygt for, at situationen bliver værre. Derfor er det vigtigt, at voksne både viser interesse og skaber trygge rammer for dialog om børns digitale liv.

Ida 19 år

Der foregår meget, som det kan være svært at komme med til voksne, og derfor skal voksne vise, at der ikke er ubehagelige konsekvenser ved at komme og dele svære ting, som er sket online.
Ida
19 år

Små isbrydere, der kan hjælpe dialogen på vej

Mange forældre oplever, at det kan være svært at tale med deres børn om deres digitale liv. Vidensnotatet giver konkrete råd og redskaber, der kan åbne samtalen.

Der er spørgsmål til ældre børn og en øvelse, der kan hjælpe med at give et indblik i børns digitale liv og derfra åbne for en dialog. Øvelsen hedder “Mit digitale døgn” og bliver også brugt i Julemærkehjemmenes Trivselsværksteder om det digitale liv.

Tidligere har vi også udarbejdet spørgsmål til yngre børn, som kan findes her.

Voksnes ansvar

En undersøgelse udarbejdet af Algoritmer, Data og Demokrati, (ADD-projektet) i samarbejde med Børns Vilkår, Center for Digital Pædagogik og Red Barnet, om børns digitale liv, viser, at hele 44 pct. af børn mener, at det er deres eget ansvar at undgå ubehagelige oplevelser online. Det vidner om, at børn går med mange ting selv – ting, som de måske burde dele med voksne.

Digital mobning skal håndteres som enhver anden form for mobning. Det handler om, at fokusere mindre på, at det er digitalt, og mere på, hvad børn oplever, føler og gør.

Det er ikke børns ansvar at stoppe mobning – det er voksnes, og Julemærkehjemmene støtter voksne i, hvordan man kan løfte den opgave.

En hverdag med mindre skærm

To piger sidder sammen og kigger på mobil

På Julemærkehjemmene ønsker vi, at børnene oplever mulighederne, glæderne og styrkerne ved at være fysisk sammen. Derfor har de kun begrænset adgang til brug af mobiltelefoner, tablets, computerspil mv., mens de er på Julemærkehjem.