Tilmeld nyhedsbrev

Få historier fra Julemærkehjemmene og information om hjælpearbejdet!

Nej takJa tak

JulemærkerNytrykSærarkPinsKogebøgerAndre varere-Støttemærket
Vores arbejde Historien Julemærket Bestyrelse Regnskaber Ambassadører Protektor
Bliv VirksomhedsVenGiv en VirksomhedsGaveBliv ErhvervsPartnerNyt om erhverve-Støttemærket
Se alle nyhederMød børneneSe videoerSe opskrifterFå vores nyhedsbrev
Ansøg om opholdOm hjemmeneSådan hjælper viSpørgsmål og svar
Kontakt JulemærkefondenFind medarbejdereSe ledige stillingerKontakt Julemærkehjemmene
Støt nu
top

Julemærkehjemmene

Giver børn en ny start

Nærvær på nye måder

Nærvær på nye måder

Fællesskab, omsorg og nærvær er nogle af kerneværdierne for arbejdet med børnene på Julemærkehjemmene. Men i en tid, hvor vi skal begrænse fysisk kontakt, stiller det helt nye krav til, hvordan vi kan skabe trygge rammer for børnene.

Den. 22. april 2020 åbnede forstander Henrik Bøtkjær igen dørene til Julemærkehjemmet Liljeborg i Roskilde. Selvom hverdagen er anderledes, glæder han sig over, at både børn og personale har taget godt og positivt imod de nye rammer og retningslinjer.

Vi møder Henrik Bøtkjær på Julemærkehjemmet Liljeborg i Roskilde, hvor han lige har budt velkommen til ca. halvdelen af de børn, der blev sendt hjem den dag i marts, hvor Danmark lukkede ned. Henrik er en af vores fem forstandere, som nu har til opgave at drive Julemærkehjem på en lidt anden måde, end vi plejer. Vi tilstræber at opretholde en så normal hverdag som muligt – men under andre rammer.

”Fastholdelse af vores kerneværdier er vores fokuspunkt. Vi er simpelthen nødt til at skabe den tryghed og omsorg, som børnene har brug for. Det er jo derfor, de har ansøgt om ophold på Julemærkehjem. Men det er ingen hemmelighed, at jeg da har været spændt på at starte op, for retningslinjerne fra sundhedsmyndighederne kræver, at vi er nødt til at retænke hele grundkonceptet for vores hjælpearbejde på Julemærkehjemmene, som  beror rigtig meget på fysisk kontakt,” siger Henrik Bøtkjær.


En god start

Der er gået tre dage, siden børnene kom tilbage på Julemærkehjemmet, og der er heldigvis en masse positive erfaringer at arbejde videre på for Henrik Bøtkjær. Og en masse glade og engagerede børn:

”Generelt har jeg oplevet, at både børn og forældre har været positive omkring genåbningen. 21 af de 22 børn, der kunne komme tilbage, har genoptaget deres ophold på Julemærkehjemmet Liljeborg. Det er en succes for mig. For jo længere tid, der går, og jo mere man kommer i gang med det derhjemme, jo mindre har man måske lyst til at vende tilbage og fortsætte hos os. Men børnene har simpelthen glædet sig til at komme tilbage – og det betyder jo, at vi har formået at fastholde deres engagement, mens de har været hjemme. Det er jeg glad for,” siger Henrik Bøtkjær.

Udendørsaktivitet er en stor del af det at være på Julemærkehjem. Vi bruger vores udearealer og naturen – og nu er endnu mere af vores pædagogiske arbejde rykket udenfor. Man kan jo sagtens få en god snak med sin ven, mens man gynger ved siden af hinanden.


Endnu mere leg og latter

På en helt normal hverdag på Julemærkehjem er der meget fysisk kontakt. Og under normale omstændigheder er det en del af et ophold på Julemærkehjem, at børnene lærer at komme tæt på andre mennesker. At lære at mærke både sig selv og andre. At give et kram, når nogen er kede af det. At lytte til hinanden.

”Vi arbejder normalt meget med sanselighed. For eksempel når vi har madværksted, og børnene er med i køkkenet. Så mærker, smager, rører og dufter de til maden. Det kan vi ikke nu, men vi arbejder på at finde en løsning, hvor børnene måske kan komme med i køkkenet og tilberede mad til sig selv. Vi kan heller ikke på samme måde arbejde med kulturen omkring et måltid, som når vi for eksempel lærer børnene at række skålene rundt mellem hinanden og være opmærksomme på, om nogen mangler kartoftler eller brød på deres tallerken,” fortæller Henrik.

På Julemærkehjemmene arbejder pædagogerne lige nu med endnu mere leg og latter som en del af den nye hverdag under coronatiden. Det har nemlig ifølge Henrik Bøtkjær noget af det, der skal til, for at skabe Julemærkefællesskabet og nærheden:

”Vi har endnu mere fokus på leg og latter for at styrke relationerne til hinanden. Så pædagogerne har for eksempel lavet menukort med sjove navne på retterne, som børnene kan ’bestille i restauranten’. Det er en sjov måde at være sammen om måltidet, når vi lader, som om pædagogen er tjener. Vi vil hele tiden udvikle på vores arbejde og sikre, at vores arbejde beror på fællesskab og nærvær som altid.”


Digital nærhed til de ældste Julemærkebørn

Laura er en af de pædagoger, som arbejder med nye digitale tiltag for de børn, der stadig er hjemme hos deres familier. Det kræver nye vaner og måder at arbejde med børnene. Men onlinemotion, online-bingo og livevideoer er noget af det, hun har været med til at sætte i gang for de hjemsendte børn.

Det er børn til og med 5. klassetrin samt børn i specialskoletilbud, der er vendt tilbage til Julemærkehjemmene. Det er ca. halvdelen af børnene, så Julemærkehjemmene arbejder også med nye tiltag for at fastholde engagementet og relationen til de børn, der fortsat er hjemme: ”Mange af de børn, der er hjemme, savner fællesskabet, så det har vi fokus på at give dem virtuelt – så godt vi kan. Indtil nu har børn og familier haft et fællesskab i lukkede Facebook-grupper, som primært at blevet brugt til at holde kontakten og motivere hinanden. Nu opstår et andet behov. Et behov for at dykke dybere ned i tanker og følelser omkring det, der er svært,” fortæller Henrik.

Lige nu arbejder Julemærkehjemmene  på at samle børn til digitale møder, hvor vi kan genoptage det arbejde med børnenes trivsel, som vi var i gang med før corona-lockdown:

”Jeg tror, det har stort potentiale, at vi kan se og tale med børnene, mens de er hjemme. Men det skal selvfølgelig finde en form, som fungerer for alle, og vi kan ikke bare holde trivselssamtaler kl. 10:00, fordi det passer os. Det skal hænge sammen med alle børn og familier,” fortæller Henrik Bøtkjær og uddyber:

”Og det er jo også en reel udfordring, at vi ikke kan komme så tæt på, som vi plejer og lægge en arm om skulderen, når et barn skal støttes i den svære samtale. Og når barnet heller ikke sidder over for os, kan det være endnu vanskeligere at vurdere, hvad der er behov for. Men at barnet har en relation til os og kan bruge os, har en stor betydning. Vi bliver en slags livline, som kan være helt afgørende for barnet i en vanskelig tid.”


Kost, motion og pædagogik

Sådan hjælper vi

Se mere om Liljeborg

Liljeborg

Giv børn en ny start

Støt børnene